21 Kasım 2017, Salı 19:20:46

Demiryollarımız

Kiraciyan:  Genellikle kendilerine ait katırlarla kömürü harman’a nakledenlere denirdi.

Dekovil hatları : Daha sonraları (1851den sonra) İngilizlerin getirdiği malzemelerle dekovil hatları kurulmuş ve kömür harmana bu yoldan taşınmaya başlamıştır.

Şimendifer: Yeraltında vagonlar  katırlar ile çekilirken yerüstünde de şimendiferler kullanılarak küçük vagonlar çekilmeye başlanmıştır.

 

 

Bu yıllarda kömür, liman içindeki buharlı gemilere yükleme yapıldığından, şimendifer hattımız liman içersinde vagon tumba tesisi ile şarzöman yükleme bandına tren getirirdi.

Buharlı lokomotifler: Sonraki yıllarda şimendiferler 3 dingilli buharlı lokomotifler ve 10 ton taşıma kapasiteli vagon nakillerine dönüştürülmüştür.

MAK lokomotifleri: 1957 yıllarında merkez lauvarının kurulması ile birlikte 600 HP gücünde, 6 adet biyelli MAK diesel lokomotifleri alınarak hizmet etmiştir. Bu lokomotifler 1990 lı yıllara kadar hizmet etmiş daha sonra ekonomik ömürlerini doldurmaları sebebiyle sıra ile ıskat edilmişlerdir.

 

 

ROMEN ve PLEYMOUTH LOKOMOTİFLER:  2 adet 1980 model 725 HP gücünde lokomotifler ile 3 adet 1983 model 675 HP diesel lokomotifler kurum bünyesine alınarak faaliyet göstermişlerdir.

 

TÜLOMSAŞ LOKOMOTİFLERİ: 2 adet 2007 model 1000 HP gücünde Eskişehir lokomotif fabrikası imalatı olan lokomotifler alınarak çalışmaya başlamıştır.

Kurumumuzda halen 2 adet pleymouth lokomotif ile 2 adet Tülomsaş lokomotifi faaliyet göstermektedir.

 

DEMİRYOLU FAALİYET ALANLARI:

Demiryollarımızda taşımacılık;

Kozlu ve Üzülmez Lauvarlarından çıkan satılabilir kömürlerin (0-10 mm. Ebatında ve filitrasyon ürünü) TCDD ait vagonlara yüklenerek, müşterilere iletilmek üzere (Kardemir ve Çatalağzı termik santrale) TCDD Garına getirilir.

Limanda, Erdeniz gemisi ile gelen kömür vagonları ve diğer gemilere ait çeşitli emtialar vagonlar ile Kargo ve rıhtım sahalarından alınarak TCDD Gar sahasına getirilir.

Çatalağzı lauvarından çıkan satılabilir kömür vagonlarının Çatalağzı Gar sahasına nakli yapılır.

Bu hizmetler için kurumumuza ait 2 adet pleymouth lokomotif ile 2 adet Tülomsaş lokomotif hizmet vermektedir.

Lokomotiflerimizin tamir ve bakımları kendi lokomotif atölyemizde yapılmaktadır.

 

DEMİRYOLU HATTIMIZ:

Kargo- Rıhtım ile TCDD garı arası 1100m.

Üzülmez Lauvarı ile TCDD Garı arası 3500 m.

Kozlu Lauvarı ile TCDD Garı arası 4500 m.

Karadon Lauvarı ile Çatalağzı TCDD Garı arası 3700 m.

Manevra yolları ile toplam 15 km.lik demiryolu hattımız mevcuttur.

Bu yollarımızın geçtiği güzergahlarda 4 adet çelik kostürüksiyon köprü ile 1 adet betonarme köprü mecuttur. Ayrıca Kozlu istikametinde uzunlukları 1350m. Ve 255m. Olan iki adet tünel vardır.

DEMİRYOLU PERSONELİ:

1baş mühendis: Kayacan ERGÜLLÜ

1 mühendis:      Halim UYGURTÜRK

5 tekniker, 90 işçi ile 3 vardiya hizmet verilmektedir.